U bent hier:   Home

Article Details

Rome- en Griekenlandreis
Bericht geplaatst op: 10-4-2018

In het weekend van 14 en 15 april vertrekken de leerlingen van klas 4 naar Rome en Griekenland. Vanuit Rome kunt u via @beekvlietgym op Twitter alle belevenissen volgen. De leerlingen die naar Griekenland gaan, houden tijdens de reis via deze site een dagboek bij; dat dagboek kunt u hieronder lezen.

Griekenlandreis 2018

Zondag 15 April

Daar zaten we dan, kwart over vier ‘s-ochtends in de bus met 53 man. Hoewel achter in de bus al wild werd meegezongen met muziek probeerden voorin mensen toch nog even wat uurtjes slaap te pakken. Na 1.5 uur rijden kwamen we aan in Brussel. De koffers varieerden van klein en praktisch naar gigantische (of zelfs 2) koffers. Na een lekker ontbijt en nog wat geshop op 't vliegveld was het moment toch echt daar, we gingen vliegen! Voor een aantal de eerste keer en voor anderen alweer doodnormaal, hoewel vliegen met je vrienden toch wel echt wat leuker is dan normaal, hahaha. De vliegreis verliep op wat turbulentie na helemaal top. Eenmaal in Athene aangekomen, gingen we meteen met de bus naar Sounio waar het eerste prachtige uitzicht ons stond te wachten. Met de eerste presentatie door Daphne en Jitske was de reis toch echt begonnen. Nadat we allemaal uitgewaaid waren, hebben we genoten van een heerlijke lunch aan de kust van de Egeïsche zee. Moe en wel kwamen na een lange dag aan in het hotel, maar nee, de dag was nog niet echt voorbij! We maakten een mooie avondwandeling over de Romeinse Agora en eindigde deze met een lekker Grieks diner aan de voet van de Akropolis. We verzekeren je, iedereen viel aan het eind van deze dag als een blok in slaap.

Sofie van Aalst en Marcia van Eijk

De eerste presentatie bij de tempel van Poseidon in Sounio

De Romeinse Agora in Athene met de Toren van de Winden

Maandag 16 april

Na een heerlijke nacht, zaten we alweer om half 8 aan het ontbijt. Dit ontbijt varieerde van gewone boterhammen tot Griekse yoghurt tot chocoladecroissantjes en tot vers fruit. Toen begon het: de tocht naar het “hoogtepunt” van Athene, de Akropolis. We begonnen op de Areopaag waar het uitzicht prachtig was. Na wat gestuntel op de rotsen kwamen we aan op de Acropolis, waar het uitzicht nog mooier was! We weten nu waar het Parthenon, de Propylaeen, Ereichtheion en de Athene-Nike tempel voor dienden. Allemaal zo machtig groot! Niet voor te stellen dat dat duizenden jaren geleden al door mensen gebouwd is. Ook bezochten we nog 2 archeologische musea: het Akropolismuseum, waar we allemaal soorten metopen hebben gezien (zoek maar op wat dat zijn, hahaha), en het Nationaal Archeologisch Museum waar we o.a. het gouden dodenmasker van Agamemnon konden bewonderen, spectaculaire beelden en nog veel meer andere wonderbaarlijkheden. Aan het einde van de middag brak de Griekse zon eindelijk door en kregen de tijd om lekker met elkaar door Athene te wandelen, van een ijsje te genieten, nog wat te shoppen en te dineren. Het was weer een heerlijke dag! :)

Sofie van Aalst en Marcia van Eijk

Op de Akropolis met op de achtergrond het Erechteion

Aan de voet van de Akropolis

Dinsdag 17 april

Kalimèra! Al was het nog geen goedemorgen om zeven uur 's ochtends. Zeven uur 's ochtends?, zal u denken, is de jeugd van tegenwoordig zo lui geworden? Maar helaas was de nacht ervoor weer te gezellig, en ik hoef u volgens mij niet uit te leggen hoe pubers met slaaptijden omgaan. Om half  acht zat iedereen echter braaf aan het ontbijt, waarbij we weer konden genieten van het ontbijt dat voorheen beschreven is door Sofie en Marcia. Toen dit genuttigd was, begon de laatste dag in Athene. Tijdens het bezoek aan het Syntagmaplein vertelden Dries en Willem ons over Griekse politiek en evzones. Evzones zijn de wachters die staan op het Syntagmaplein, denk maar aan de wachters in London. Maar de Grieken kunnen er ook wat van! Hierna gingen we naar de Griekse Agora. Let op: de klemtoon ligt op de laatste letter, maar anders wil mevrouw Tak u ook wel haarfijn uitleggen hoe het zit! Op deze agora kwamen de Atheners samen. Hier troffen we dan ook de plek waar de volksvergadering bijeenkwam, allerlei stoa's, en het huis van Simon de schoenmaker. In dit huis heeft Socrates waarschijnlijk de geliefde jeugd bedorven, omdat er geen jongeren mochten komen op de agora, maar Simon's huis ligt net over de grens! Vervolgens kwam de lunch, die overigens zeer goedkoop was omdat de Atheners wel openstaan voor een goede onderhandeling. Na gratis toetjes, 10% korting en een gratis drankje was het tijd om in de bus te stappen. Op weg naar klooster Osios Loukas! Dit is een klooster dat tot op de dag van vandaag nog steeds in gebruik is. Ook is hier een kerk waar de heilige Loukas ligt opgebaard. Na het bezoek aan het klooster zette de reis zich voort naar Delfi. Na een frisse douche en een diner was het tijd voor hetgeen waar iedereen al maanden naar uitkijkt: de disco. Na flink wat puberale trekjes en onzekerheden werd het enorm gezellig, en hebben we de Grieken eens laten zien wat de Nederlanders kunnen. Gelukkig mochten we een half uurtje later naar bed, om vervolgens weer om half acht aan het ontbijt te zitten.

Klaartje van Jaarsveld

Op de Griekse Agora

Bij het Byzantijnse klooster Osios Loukas

Woensdag 18 april

We begonnen de dag weer met een lekker ontbijt in Delphi met net iets te weinig zitplekken voor iedereen. Het werd dus een staand buffet voor sommigen. Gelukkig was het met een beetje schikken prima te doen. Na het ontbijt was het weer koffers inpakken en op naar de ruines van Delphi! Na de klim de berg op, hoorde ik plotseling achter me: "oh nee he, nog meer stenen." Dit bleek Huub te zijn en hij was zeker niet de enige met dit commentaar. Het waren inderdaad nog meer stenen maar het waren zeker geen lelijke. Na een mooi theater, wat schathuisjes en natuurlijk het orakel gezien te hebben, gingen we nog even naar het museum aan de onderkant van de berg. Hier stonden de beroemde beelden van Kleobis en Biton en de wagenmenner van Delphi. Het was ondertussen redelijk warm geworden, alleen we konden hier naast een slush puppie niet veel van profiteren, aangezien we een lange busrit voor de boeg hadden. Met prachtig uitzicht vanuit de bus op een dal keken de leerlingen, waaronder ik, en de leraren hun ogen uit. Het was zoals altijd weer gezellig in de bus. Met een speaker en leuke meezingers voor iedereen hebben we ons richting Nafplion gezongen. Met 2 korte tussenstopjes onderweg om even wat eten te halen en de standaard boodschap te doen, kwamen we uiteindelijk na ongeveer 4 uurtjes aan bij het hotel in Nafplion. De kamers moesten natuurlijk weer ingedeeld worden (en dit was zoals altijd weer een gedoe), maar gelukkig hadden de leraren dit keer besloten om het lot te laten beslissen. Er was maar een 4-persoons kamer, en 3 liefhebbers van die kamer. Brent kwam als verlosser naar voren en pakte een briefje met de namen van de winnaars erop. Gelukkig had niemand er problemen mee en zijn de kamers weer gewoon prima ingedeeld. Eenmaal in het hotel aangekomen kwamen we erachter dat we allemaal een mooi balkon hadden, en gingen we met z'n allen een gesprek houden door van balkon naar balkon te schreeuwen. Er werden zelfs pogingen gedaan om eten door te geven van balkon naar balkon, zelfs van verdieping naar verdieping. Sommigen hiervan waren succesvol, maar anderen moesten ook even naar beneden lopen om hun eten op te pakken. Het was hoe dan ook mooi weer in Nafplion, dus we gingen erop uit om een lekker restaurant te vinden. Alle groepjes kwamen uiteindelijk uit bij tentjes die een mooi uitzicht hadden op de zee, met een klein eilandje met een kasteel in het midden. Ik zat met de helft van de totale groep, en zoals altijd probeerden we weer korting te krijgen, omdat we met een grote groep waren. Het was Isa deze keer weer gelukt en we kregen allemaal een gratis eerste drankje. Na het eten gingen sommigen nog even trainen voor morgen, omdat we dan naar een burcht gaan waarvoor je eerst een kleine 1000 treden moet beklimmen. Er zijn, net als vorig jaar, weer mensen die gaan proberen om deze treden op te sprinten. Mijzelf gaat het waarschijnlijk niet lukken maar hier hoor je morgen waarschijnlijk meer over. Na nog wat praten via de balkons, wekker op 7:00 en lekker weer naar bed.

Tom van Bers

Voor de Apollotempel in Delphi

Bij het stadion in Delphi

Donderdag 19 april

Om de dag te beginnen gingen we naar Mycene in de vroege ochtend, we hadden namelijk veel op de planning staan. Misschien heb je deze vakantiegangers studiereizigers al horen praten over de leeuwenpoort. Waarschijnlijk niet. Het zien van deze poort maakte in ieder geval wel indruk, net zoals de rest van Mycene. Velen van ons kozen ervoor om nog een bezoekje te brengen aan de oorspronkelijke, jammer genoeg opgedroogde, ondergrondse waterbron van Mycene. Op het stoten van hoofden en het geen hand voor ogen zien na, was dit een leuke, verkoelende onderbreking van de heerlijke warmte. Na een korte wandeling kwamen we aan bij de schatkamer van Atreus. Ondanks de grootte en de koelheid, vonden we het toch net iets leuker om de echo's van onze stemmen in deze ronde schatkamer te testen.
Met al die gezelligheid reden we naar Epidauros waar een kolosaal theater te zien was met een geweldige akoestiek: als je een muntje liet vallen kon je het vanaf een grandioos hooggelegen bank horen. Daarnaast vonden sommigen het leuk om ook even te kijken of rare geluiden daar ook zo goed te horen waren. Dat was het geval. Er is over deze plek nog veel meer informatie te vertellen, maar dat is niet interessant genoeg vergeleken met wat er nog komen gaat in dit verhaal.
Vervolgens brak het moment aan waar we allemaal op hadden gewacht: het bezoek aan het strand! We hadden 'twaalf halve kwartiertjes' de tijd om te eten en te zwemmen. Nu kon iedereen ineens wél opschieten. Waar de één heerlijk, natuurlijk wel goed ingesmeerd, lag te zonnen, was de ander wild aan het rondspartelen in het heerlijke, verkoelende water. Daarnaast was het hete zand als een barbecue voor onze niet-zongewende voeten. Om gebraden voeten te voorkomen, werden er volop sprintjes getrokken. Het rondspartelen werd het meest veroorzaakt door de ''fantastische'' werpacties met de frisbee. Hebben die frisbeelessen op school toch nog nut gehad.
Later die dag, na ons energieniveau verlaagd te hebben, werd onze conditie getest met de beklimming van de Palamidiburcht. De van tevoren gegeven opdracht van Sophie en Maret was het tellen van de traptreden. We kunnen jullie vertellen, dat waren er een hoop! De meesten beklommen de treden op een looptempo met hier en daar misschien een pauzemomentje. Anderen daarentegen, vonden het wel een leuk idee om de top te bereiken door over de (meer dan 900) treden te rennen (het is Tom inderdaad niet gelukt). Zij kozen ervoor om maar niet te tellen. En dan heb je natuurlijk nog mevrouw Kaufmann en meneer Dolstra, die zo slim waren de bus te nemen in plaats van de trappen. Toen we allemaal de top bereikt hadden, kregen we de meest orginele presentatie tot dan toe: Er was een speurtocht georganiseerd! Deze werd gewonnen door het groepje van Huub, Wiebe en Tom. Na de fanatieke uitingen van velen, gingen we weer naar beneden.
Na het eten maakten we nog iets aparts mee. Deliamber wilde terug op de kamer wel even een luchtje gaan scheppen. Maar dat ging niet helemaal zoals gepland. Ze keek naar beneden en keek recht in de ogen van ongeveer vijftien Griekse jongens, die dat wel leuk vonden. Er gebeurde veel in een korte tijd, waardoor deze jongens ineens voor de deur van Marielle, Jille en Deliamber stonden. Ze vertelden ons dat ze alleen wilden praten, maar dat geloofden we niet. Het blokkeren van hun uitgang door de Griekse jongens zorgde voor de hulpkreet via Whatsapp naar de jongens, waarna Jules, Luka, Baudewijn, Huub en Gilles hen kwamen redden. De Griekse jongens bleven contact zoeken met de meiden van onze gezellige groep, maar we hebben het (hopelijk) allemaal overleefd. Later dezelfde avond was bijna de hele groep van Beekvlieters op de balkons aan het communiceren met de Griekse jongens, wat zorgde voor een amuserend schouwspel.
Concluderend hebben we dus wel een leuke dag gehad ;).

Mariëlle, Jille en Deliamber

Voor de Leeuwenpoort in Mycene.

Het geluid testen in het theater van Epidauros

Presentatie in de Palamidiburcht

Speurtocht

Boven op de Palamidiburcht

Vrijdag 20 April

Na een kort nachtje zijn de meesten van ons om kwart over 6 opgestaan om onze koffers in te gaan pakken. De ongelooflijke bende op de meeste kamers maakte dat er niet makkelijker op... maar uiteindelijk zat iedereen toch om kwart over 7 aan het ontbijt! Hoewel de buschauffeur bang was dat we te laat zouden komen, gingen alle koffers, leerlingen en docenten soepeltjes de bus in. Na een rit van vier kwartiertjes kwamen we aan in het prachtige Korinthe waar de zon al volop scheen. Na een goeie presentatie van Deliamber over het historische Korinthe en een bezoek aan het museum zijn we doorgereden naar het kanaal van Korinthe, waar Mariëlle ons in de bus uitleg over gegeven had. Dit was alweer de laatste presentatie van deze week. Niemand had verwacht dat het zo snel zou gaan.
Tijdens de busreis van 2 uur vielen er heel wat in slaap, totdat iedereen weer wakker werd gemaakt door meneer Faas. We waren er! Waar? Bij het vliegveld. Veel te vroeg natuurlijk. Koffers afzetten, door de douane, nog snel wat eten (het was inmiddels bijna half 2), en toen nog lang wachten in de gate, want het vliegtuig had vertraging. Eenmaal in het vliegtuig zag je steeds meer hoofdjes schuin zakken en monden opengaan. Na de vlucht van 3 uur waren we weer in Brussel. Waar we eindelijk gewend waren aan de heerlijke temperaturen van Griekenland, wisten we niet hoe snel we weer naar binnen moesten gaan toen we de warme, benauwde lucht uit België voelden. Toen iedereen zijn koffer weer had gevonden, kregen we 10 minuten om iets te eten te halen, waarna we weer de warme bus in gingen. Na een geweldige reis als deze kan zelfs de file waarin we nu zitten de sfeer niet verpesten! We hebben een geweldige STUDIEREIS (nee, geen vakantie!) gehad en zullen zoiets fantastisch nooit meer vergeten.

Freike Jaspers en Jorien Holtermans

's Ochtends vroeg presenteren in Korinthe

Wandelen over de site

Presentatie voor de bema met op de achtergrond de Akrokorinth

PS: We dachten dat jullie het wel leuk zouden vinden als we een lijstje met de ...ste personen zouden maken, van deze week.

De vergeetachtigSTE van deze week: Eline Sanders!
Wat zij allemaal onder andere is vergeten: haar nieuwe Atheense trommel, haar (trouw?)ring (2x --> 1x in Delfi en terug gevonden in het hotel in Nafplio, 2e keer in het vliegtuig, net op tijd weer gevonden), portemonnee en waarschijnlijk nog veel meer!

De origineelSTE presentatie: door Maret en Sophie
Met een enorme voorbereiding is het gelukt om een hele speurtocht op papier te krijgen, en om de hele groep enthousiast mee te laten doen. Wat na een hele klim en een uitgebreide presentatie een hele opgave was!

De snelSTE klimmer: Jules
Het is Jules gelukt om als allersnelste de Palamidiburcht te bereiken, hoewel het tegen de 30 graden liep en die trap maar liefst bijna 1000 treden had.

De origineelSTE quote: Huub
Hee, nog meer stenen!

De meest vertellende en enthousiastSTE en controlfreakSTE (nee, geen Nederlands) docent: mevrouw Tak
Over bijna elk potje, pannetje en beeldje wist mevrouw Tak iets interessants te vertellen (we horen meneer Faas al weer zuchten...). De windrichtingen waren niet haar sterkste kant, kompas is slim om volgend jaar mee te nemen, toch mevrouw? Verder hoorden we dagelijks haar opmerkingen: Iedereen zijn paspoort bij? Goed insmeren! Uitkijken voor zakkenrollers, enzovoorts. En voor vertrek naar het vliegveld: Geen scharen in de handbagage? Geen vloeistoffen? En zelfs als we in polonaise door de gangen liepen om 11 uur 's avonds: Jongens wat waren jullie toch ontzettend stil. De receptionist was erg tevreden over jullie.

We zijn de reisleiding heel erg dankbaar en nogmaals: het was een ongelooflijke reis!