U bent hier:   Home

Bericht geplaatst op: 15-4-2019

Griekenlandreis 2019

Maandag 15 april

Vandaag begon met onze koffers inpakken en vervolgens: op naar Eindhoven Airport! Stiekem was ik ook best zenuwachtig... zou het vliegen wel goed gaan? Zou ik niets vergeten zijn? Zou het wel leuk worden? En boven al zou ik mijn presentatie wel goed doen? Nadat sommigen van ons nog snel even koffie of iets lekker hadden gehaald bij de Starbucks liepen we over het vliegveld en eenmaal in het vliegtuig kwam iedereen wat tot bedaren. We hebben een fijne reis gehad en waren voordat we het wisten alweer op het vliegveld van Athene op zoek naar avondeten. Daarna gingen we met de bus naar het mooie hotel en was de reis echt begonnen! Terwijl we rond 22.00 uur door het donkere Athene reden, kwam iedereen tot besef: 'We zijn op Griekenlandreis 2019!' De eerste avond waren wij met een groepje op een kamer nog film gaan kijken en andere vriendengroepjes zochten elkaar ook op. De eerste avond eindigde pas laat, maar was al een super gezellig begin van de reis die de volgende dag echt zou beginnen. Nadat iedereen volledig was ingeburgerd, doken we allemaal lekker ons bedje in om te dromen over de bezienswaardigheden van de volgende dag...

Dinsdag 16 april

Deze dag begon bij het geweldige ontbijtbuffet ;) . Met zijn allen zaten we moe aan de zo zoet mogelijke koffie... Na het ontbijt gingen we op weg naar de Akropolis. Dat was super mooi. Joost en Teun presenterden daar over onder andere de Parthenontempel. Daarna hadden we zelf onze presentatie over de tonelen, maar de sfeer in de groep is zo goed dat er totaal geen grote druk op ons lag. Na de theaters gingen we naar het Akropolismuseum waar echt super veel interessante dingen te zien waren. Na de mooie klim op en van de Akropolis doken we in kleinere groepjes het centrum van Athene in. We hebben toen voor het eerst echt Grieks gegeten. Na het tweede museum van de dag, het Nationaal Archeologisch Museum, hadden we even onze rust gepakt en begonnen we om 19.00 aan de volgende bezienswaardigheid van de dag, de Romeinse Agora. Je kon daar echt nog zien hoe alles was geweest vroeger, de sfeer en rust die er hing was ongelooflijk. Toen gingen we met zijn allen eten bij een super schattig restaurantje, met als kers op de taart een prachtig uitzicht op de verlichte Akropolis. Als laatste gingen we naar het hotel en zijn toen super lekker gaan slapen en gaan dromen over de volgende dag met de rit naar Delphi :) .

Puck en Danique

De eerste presentatie op de Areopaag bij de Akropolis

Presentatie bij de Romeinse Agora met de Toren van de Winden

Het hele gezelschap voor het Nationaal Archeologisch Museum

Sfeervol dineren onder de Akropolis

Woensdag 17 april

We werden wakker met prachtig weer. Na het ontbijt snelde iedereen naar zijn kamer om toch nog een korte broek aan te trekken en zijn opnieuw ingepakte koffer te halen. Vandaag was onze eerste echte busrit, het duurde wel 3 uur. Voordat we vertrokken naar Delphi, brachten we eerst nog een bezoekje aan het Syntagmaplein en de Griekse Agora. We kwamen net op tijd aan op het Syntagmaplein: we konden nog net zien hoe de wachters van dienst wisselden voor het regeringsgebouw. Na even rondgekeken te hebben op het plein liepen we door het centrum van Athene richting de Griekse Agora. De natuur en de oude bouwwerken waren super mooi. Voor de reusachtige tempel van Hefaistos en Athene hebben we een super leuke groepsfoto gemaakt. Nadat een deel van ons lekker Grieks ging lunchen en een ander deel toch maar bij de Mac had gegeten, reden we met de bus richting Delphi, met een tussenstop: het klooster van Hosios Loukas. Onze eerste indruk daar was apart. Na de busrit moest het meerendeel van de groep naar het toilet dus liepen we daar met z' n allen naartoe. Mevrouw Smits liep als eerste de WC in en iedereen baalde toen ze zei: "Jongens, de WC is echt alleen een gat in de grond". Na de interessante rondleiding en presentatie van Janneke en Kyrah en het gezang van monniken doken we opnieuw de bus in, dit keer rechtstreeks naar Delphi. Eenmaal daar trok iedereen een beetje zijn eigen plan; iedereen ging wat eten, kletsen op de hotelkamer en uiteindelijk toch maar slapen, want morgen wacht ons het orakel van Apollo!

Kusjes uit Delphi, Puck en Danique

Wisseling van de wacht op het Syntagmaplein

Groepsfoto bij de tempel van Hefaistos op de Griekse Agora

Presentatie bij het Byzantijnse klooster Hosios Loukas

Donderdag 18 april

Kalimera, ook wel goedemorgen! Vandaag hebben we Delphi bezocht. Na het ontbijt zijn we naar de Marmaria, of ook wel Heiligdom van Athena Pronaia, geweest. Hier begon onze presentatie. Via de Castalische bron, waar iedereen zichzelf heeft gereinigd, zijn we naar het heiligdom van Apollo gegaan. Daar zagen we het schathuis van de Atheners, de tempel van Apollo, het Orakel van Delphi, het stadion en de navelsteen. Tijdens de presentaties sloot een Belgisch gezinnetje bij ons aan om mee te luisteren. Daarna zijn we nog even naar het museum geweest om Kleobis en Biton, de Sfinx van Naxos en de wagenmenner te zien. Na de lunch moesten we snel weer door naar Nafplio, want we moesten 5 uur rijden. Tijdens deze rit hebben we de tijd gedood met elkaars haar vlechten, Uno en 30 seconds spelen. Toen we in Nafplio aankwamen, waren we blij verrast met ons drie sterren hotel. Vanaf hier hadden we vrije tijd. Dus we gingen in een restaurantje met zeezicht zitten om te eten. Daar hebben we heel lekker gegeten met toevallig iedereen van de groep. Na het eten maakten nog een wandelingetje langs de kust en hebben we het stadje verkend. Hierna zijn we naar het hotel vertrokken en hebben we nog een kaartspel gespeeld. We hadden 's middags al badslippers gevonden. Die hebben we 's avonds aangetrokken en door de gangen heen geschaatst. Daarna is iedereen naar zijn kamer vertrokken om een goede nachtrust te pakken, want morgen wacht de Palamidiburcht op ons.

Sophie, Bente en Isabel

Presentatie in de ochtendzon bij de Tholos op de Marmaria

Eeuwenoude inscripties ontcijferen bij de polygonale muur