ErasmusPlus

Onze school is al enige jaren actief binnen het Erasmus-programma van de Europese Unie (voorheen Comenius-project). De leerlingen die deelnemen aan de projectweken van Erasmus gaan samen met scholieren van andere Europese scholen aan de slag met overkoepelende thema's zoals motivatie op school of normen en waarden in de samenleving.

Erasmus-A

Reducing barriers to learning and promoting inclusion and motivation through peer support

Diverse leerlingen ervaren door vaak uiteenlopende redenen moeilijkheden tijdens het leerproces op school. Ons project heeft als doel om verschillende oorzaken van deze "barriers learning"of  te identificeren en daarvoor mogelijke oplossingen te creëren, o.a. gebaseerd op “peer support", oftewel het idee dat leerlingen elkaar kunnen helpen en ondersteunen. Hoewel hier al veel aandacht voor is in de onderwijswereld gaat het er in dit project om, om vanuit de positie van de leerling naar dit thema te kijken en om te zien welke rol leerlingen kunnen spelen in het vinden en verder ontwikkelen van verbeteringsmogelijkheden. Het programma bestaat uit vier bijeenkomsten van een week in twee jaar, elk gehouden op één van de partnerscholen. De partnerscholen tijdens dit project zijn:

KGS Waldschule in Schwanewede, Duitsland 
Sandagymnasiet in Huskvarna, Zweden 
Trinity Academy in Edinburgh, Schotland 
- Gymnasium Beekvliet

De bezoekende partnerscholen vaardigen per bijeenkomst steeds ongeveer tien (nieuwe) leerlingen af, terwijl alle deelnemende leerlingen van de ontvangende school bij de bijeenkomst betrokken zijn. Op die manier nemen bij elke bijeenkomst steeds vijftig tot zestig leerlingen deel. Bij elke bijeenkomst worden zij verdeeld in groepen met een vertegenwoordiging uit ieder land. Voor meer informatie over het project en de activiteiten van de andere deelnemende scholen, zie ook de algemene website van dit ErasmusPlus-project.

Hoe zien de projectweken eruit?

Voorafgaand aan de bijeenkomst hebben de deelnemende leerlingen al de nodige voorbereidingen gedaan. Ter plekke is er tijd om met de groep, op basis van die voorbereidingen, uitgebreid met elkaar over het onderwerp te discussiëren, een aantal voor het thema relevante instellingen te bezoeken, concrete voorstellen en oplossingen te bedenken, deze samen te brengen en tenslotte deze uit te werken in een mooie presentatievorm en een zogenaamde “toolkit” (concrete handvatten die voor de scholen kunnen dienen als basis voor concrete acties). De resultaten worden op die manier onderling uitgewisseld en dit biedt ook de mogelijkheid om deze oplossingen te delen met anderen. Daarnaast worden er tijdens het programma een of meer gerelateerde workshops aangeboden.

Om de leerlingen elkaar zo goed mogelijk te laten leren kennen vormt een uitgebreid sociaal programma een belangrijk onderdeel van de bijeenkomst en verblijven de gasten in een gastgezin (bij de ontvangende leerlingen). Dit verblijf biedt de leerlingen ook de mogelijkheid om de lokale cultuur, gewoontes en gebruiken beter te leren kennen.

Erasmus-B

That's Europe!

De kern van de inhoud van het ErasmusPlus-project 2019–2021 is jongeren in Europa bewust te maken van de waarden binnen een verenigd Europa, van de culturele rijkdom die zij ontvangen en van de mogelijkheden die Europa hun biedt. Het hogere doel is dat met dit versterkte bewustzijn de deelnemende leerlingen ambassadeurs van het Europa van morgen worden en dat ze de ideeën, die hen verbinden, verspreiden naar hun netwerken (families, vrienden, klasgenoten etc.) en naar elkaar toe.

In een moderne Europese omgeving worden de normen, waarden en praktijken die we allemaal gemeen hebben, uitgedaagd door eenieders alternatieve kijk op de aspecten die ons verdelen. Dit project wil een concrete tegenmaatregel zijn voor deze tendens – we hopen op het verspreiden van een positief begrip van een verenigde Europese jeugd over de grenzen van onze naties heen.
Om dit doel te bereiken, moeten onze leerlingen elkaar en andere Europese landen met hun specifieke cultuur, geschiedenis en tradities ontmoeten. Door samen te werken aan een project met leerlingen uit andere landen, hebben ze de mogelijkheid om hun eigen visies en waarden te vergelijken door verschillen en vooral overeenkomsten met elkaar te vinden. Door dit bewustzijn te combineren met een directe link naar de eigenlijke instellingen van de Europese Unie, via een excursie naar de democratische instellingen van de EU in Brussel, zal een extra interesse in en misschien zelfs waardering voor diezelfde instellingen ontstaan omdat ze dan, dat is in ieder geval de intentie, niet langer het gevoel zullen hebben dat deze instellingen de ver-van-mijn-bed show zijn. 

In het project werken zes Europese scholen met elkaar samen:  

Rottmayr-Gymnasium in Laufen, Duitsland 
IES Sierra Nevada, in Fiñana, Spanje
Gladsaxe Gymnasium in Søborg, Denemarken
Lycée Professionel Colbert in Marseille, Frankrijk
Istituto Statale di Istruzione Secondaria Superiore “Giuseppe Verdi” in Valdobbadiene, Italië
- Gymnasium Beekvliet.