Sustainability awareness: the key to making the difference

Wat houdt het project in?

Jongeren van tegenwoordig groeien op in een wereld waarin zij voor grote uitdagingen komen te staan. Een daarvan is het opbouwen van een maatschappij waarin duurzaamheid in al zijn aspecten een zeer belangrijke rol speelt. Naast de vele technologische ontwikkelingen, die hieraan bijdragen, zal een verandering in gedrag essentieel zijn. Naast het veranderen van het eigen gedrag vormt het stimuleren van de gedragsaanpassing bij anderen een belangrijke pijler. Het is echter duidelijk dat de meningen over wat gedaan moet worden sterk uiteenlopen. Daarom is begrip en waardering voor de overwegingen, meningen en beweegredenen van mensen met andere, tegenovergestelde standpunten, belangrijk om te komen tot een gezamenlijke weg voorwaarts. Een open vizier en uitgaan van overeenkomsten is belangrijker dan het wijzen op de verschillen.
Dit project probeert de leerlingen “drivers of change” te maken die zowel hun eigen gedrag als dat van hun omgeving (m.n. hun leeftijdsgenoten) proberen in positieve zin te veranderen.

Duurzaamheid is een wereldwijd probleem dat alleen goed kan worden aangepakt als landen samenwerken. Het vraagt om veel kennis, begrip van hoe ingewikkeld het kan zijn, en respect voor de verschillende ideeën en achtergronden van andere landen. Het is ook belangrijk om open te staan voor nieuwe ideeën en bereid te zijn om zelf stappen te zetten om iets te veranderen. We willen op onze school meer aandacht geven aan duurzaamheid in de lessen door activiteiten te organiseren, waarbij we leren van internationale ervaringen.

De deelnemende scholen in dit project zijn:

Het programma bestaat in principe uit drie leerlingbijeenkomsten van een week gedurende twee jaar, elk gehouden op één van de partnerscholen.

Voor alle informatie over het project, de deelnemende scholen en de programma’s en de resultaten van de leerlingbijeenkomsten zie:

25 februari - 2 maart 2024

Gymnasium Beekvliet, Nederland
Sustainable fashion

In de week van 25 februari tot 2 maart hebben wij, als leerlingen van klas 4 en 5, meegedaan aan het Erasmus+ project. Tijdens deze week heeft iedereen een leerling uit Duitsland of Italië bij hem/haar thuis ontvangen. Het thema van de week was 'sustainable fashion.' Zo zijn we op maandag naar het Fashion For Good museum gegaan in Amsterdam om wat over dit onderwerp te leren. Nadat we daar waren geweest mochten we zelf nog even door de stad lopen om het aan onze guests te laten zien. De rest van de week was echt superleuk, we hebben namelijk gewerkt aan onze zelfontworpen kledingstukken van oude kleren. We kregen workshops hoe je dit kon doen en hulp van modestudenten. Op vrijdagavond hadden we een catwalk georganiseerd om al onze creaties te laten zien aan de ouders van iedereen. Buiten school om hebben we ook erg veel leuke dingen gedaan, we zijn bijvoorbeeld naar Den Bosch gegaan en zijn we met de hele groep gaan bowlen. Wat ook een pluspunt is aan deze week is dat je de hele week Engels spreekt met elkaar en natuurlijk dat je super veel nieuwe vrienden maakt. In oktober 2024 gaan wij als klas 4 naar Italië toe, hier kijken we heel erg naar uit en in september 2023 is klas 5 al in Duitsland geweest. Wij raden het iedereen aan om mee te doen!