Beekvliet ontvangt twee buitenlandse partnerscholen voor Erasmusproject over duurzaamheid

Van 18 t/m 25 juni ontvingen ongeveer 30 leerlingen en docenten van Beekvliet 18 leerlingen van twee van onze Erasmuspartnerscholen (KGS Waldschule uit Schwanewede (Duitsland) en Liceo Bagatta uit Desenzano del Garda (Italië)) voor de langverwachte eerste van vier leerlingbijeenkomsten van ons Erasmusproject “Reframing Perspectives on Sustainability”.

Langverwacht, ja, want door corona was dit een jaar later dan oorspronkelijk gepland! Helaas konden de leerlingen van onze Schotse partnerschool (Trinity Academy uit Edinburgh) vanwege coronareisbeperkingen niet aanwezig zijn.

Dit project heeft als doel om de leerlingen te laten kijken naar verschillende duurzaamheidsthema’s vanuit een breed perspectief: het gedrag, de standpunten en de gevoelens omtrent deze thema’s verschillen sterk tussen mensen. We willen de leerlingen bewuster maken van deze verschillen en hen stimuleren een open vizier te houden. We willen hen aanzetten om een “driver of change” te worden, iemand die verandering teweegbrengt in zijn/haar omgeving, hoe groot of hoe klein dan ook.
Elke gastleerling verbleef bij een leerling van Beekvliet thuis. Zo konden de gastleerlingen het Nederlandse gezinsleven en de lokale gebruiken leren kennen.
Het programma begon met een excursie naar Amsterdam voor een bezoek aan het Van Gogh Museum en This is Holland ( een “Holland experience”), zodat de leerlingen elkaar en Nederland wat beter konden leren kennen.

Het thema van deze bijeenkomst was voedselduurzaamheid, vormgegeven in een programma dat bestond uit:

• het uitwisselen van lokale eetgewoontes in de verschillende landen op basis van een husiwerkopdracht
  • een inleidende lezing over Future Food Systems door Frederike Praasterink (HAS, Den Bosch)
  • een lezing en diner met lokale producten, verzorgd door leerlingen en docenten van de horeca-opleiding van het Koning Willem I College (Den Bosch)
  • het nader bestuderen en bespreken van dit thema in internationale groepen
  • excursies naar vier organisaties die zich ieder op eigen wijze met voedselduurzaamheid bezighouden (De Verpillingsfabriek Veghel (gebruik van voedsel, dat anders wordt weggegooid, om verspilling te voorkomen), TNO Eindhoven (3D-printen van voedsel), Fungi Factory (kweken van champignons op koffiedik) en Cosun (duurzame voedselproductieprocessen)
  • een workshop over diversiteit en identiteit en de invloed daarvan op hoe je de wereld om je heen beschouwt door Selin Çakmak (VU, Amsterdam)
  • werken aan een “eindproduct”, dat aan het einde van de week gepresenteerd werd

Daarnaast was er een door de leerlingen zelf georganiseerd sociaal programma, bestaande uit een pubquiz, sport, een slotfeest (met een zelfgemaakte duurzame maaltijd) en verschillende andere activiteiten.

Diverse leerlingen en docenten waren nieuwsgierig en bezochten de verschillende activiteiten.  Het is de bedoeling dat er in de loop van het jaar een of meer activiteiten over het thema duurzaamheid worden ontwikkeld.

Al met al was het een heel bijzondere, leerzame en fantastische week, die de aandacht voor duurzaamheid verder vergroot en waarin veel nieuwe vriendschappen werden gevormd. Onze Erasmuservaring uit het verleden leert dat dit vaak lange en blijvende vriendschappen worden!

Erasmus plus