Leerlingen in Italië voor Erasmus+

Creating awareness: duurzaamheidsproject

Hoe verminderen we de hoeveelheid afval? En hoe kunnen we zoveel mogelijk afval recyclen? Belangrijke duurzaamheidsthema’s van deze tijd. Uitdagingen die om internationale oplossingen en samenwerking vragen. Daar draait het om binnen het internationale Erasmusproject Reframing perspectives on sustainability. Een groep leerlingen van Beekvliet uit klas 5 ging in Desenzano del Garda (Italië) met leeftijdsgenoten uit Italië, Schotland en Duitsland aan de slag om na te denken over manieren om afval scheiden en recyclen onder de aandacht te brengen. In meer moderne termen: hoe kweek je meer awareness rondom dit thema?

De Beekvlietleerlingen verkenden de ‘afvalpraktijk’ met ruim 40 andere leerlingen van partnerscholen uit Italië, Duitsland en Schotland. Hoe werkt de afvalverwerking in elk land? En tijdens excursies leerden ze over verschillende afvalverwerkende bedrijven. Hoe wordt afval een grondstof voor nieuwe producten? Dit heeft geleid tot een serie video’s waarin afvalverwerking en –-recycling vanuit diverse invalshoeken wordt bekeken. Aan het eind van de week werden deze, in aanwezigheid van de burgemeester van Desenzano, gepresenteerd in het stadhuis.

Naast het werk rond dit duurzaamheidsthema was er natuurlijk ook tijd om elkaar en de plaatselijke cultuur goed te leren kennen. De leerlingen verbleven in Italiaanse gastgezinnen, ze bezochten Verona, gingen samen sporten en organiseerden een spetterend slotfeest.

Het verblijf in Italië vormde de derde leerlingbijeenkomst van het project Reframing perspectives on sustainability. Wil meer weten over dit project en de twee eerdere bijeenkomsten in Nederland en Duitsland, kijk dan op https://erasmusreframing.wordpress.com/.