De laatste Erasmus+ uitwisseling, naar Schotland

Als laatste uitwisseling binnen het Erasmus+ project “Reframing persectives on sustainability” zijn er in de week van 4 t/m 11 februari 2023 tien Beekvlietleerlingen afgereisd naar Trinity Academy in Edinburgh, Schotland.

De reis was de laatste uitwisseling tussen Duitse, Italiaanse, Schotse en Nederlandse leerlingen in dit project. Tijdens deze week werd er door de leerlingen in internationale groepen gewerkt aan het thema “Plastics”.

Ook dit deel van het project werd thuis door de deelnemende leerlingen voorbereid, door te inventariseren hoeveel van de dagelijkse gebruiksartikelen er van plastic zijn gemaakt. Ook moesten de leerlingen proberen om tijdens een normale dag zo weinig mogelijk plastics te gebruiken. De deelnemende leerlingen moesten ieder voor zich een collage maken over deze twee opdrachten. De collages zijn vervolgens gebruikt als introductie op het onderwerp, tijdens de eerste schooldag op de Trinity Academy.

Om de stad Edinburgh en de Schotse cultuur beter te leren kennen werd op zondag een bezoek gebracht aan het openlucht museum “The Royal Castle”, waarin de geschiedenis van Schotland wordt getoond met exposities in de gebouwen. Tijdens een stadswandeling over “The Royal Mile” kregen we een goed beeld van de prachtige stad. Het hoogtepunt van deze dag was de beklimming van Arthur’s Seat, een vlakbij gelegen steile en rotsachtige heuvel, die een fantastisch uitzicht biedt op de stad, de zee en de omringende heuvels. Deze dag werd gezamenlijk afgesloten met een gezellige maaltijd bij Vapiano.

In de week die volgde wisselden inspanning en ontspanning elkaar goed af. Op school werd er in internationale groepen gewerkt aan het eindproduct: een presentatie over een nieuw product, dat duurzaam geproduceerd en gebruikt kan worden. Ter inspiratie kregen de leerlingen gedurende de week diverse workshops en colleges, bijvoorbeeld door enthousiaste ambassadeurs van YES Scotland over gebruik van duurzame grondstoffen als alternatief voor plastics en door drie professoren van Napier University over hergebruik van materialen. Leerlingen mochten op de universiteit van afval hun eigen souvenir maken.

Ontspanning was er in de vorm van individuele vrije tijd en gezamenlijke activiteiten, zoals een bezoek aan Ninja warrior UK, een clean-up actie op Portobello Beach, een bezoek aan de Trinity Battle of the Bands en een gezamenlijke traditionele “Burns Supper and farewell Ceilidh” op Trinity Academy.

Op vrijdag werden de ideeën voor nieuwe, duurzame producten door de groepen gepresenteerd in de prachtige “European Room” in de “City Chambers” in Edinburgh. Daarbij waren alle workshopleiders en ook enkele inspirerende personen uit de plaatselijke politiek aanwezig. De presentaties toonden veel betrokkenheid van de leerlingen bij duurzaam en plastic-vrij produceren van dagelijkse artikelen. Zij presenteerden interessante en goed doordachte ideeën voor de productie van bijvoorbeeld duurzame schoolpennen, (bank)pasjes, schoenen, tandenborstels of koptelefoons.

De deelnemende leerlingen kijken terug op een fantastische week onder de gezellige Schotten en bij de gastvrije gastgezinnen in Edinburgh. Diverse vriendschappen tussen leerlingen in verschillende landen zijn weer ontstaan of verdiept en het was voor velen moeilijk om afscheid te nemen. Als docenten beseffen we dat dit de laatste keer was dat Schotland kon deelnemen, na een lange reeks van uitwisselingen binnen diverse Erasmus+ projecten. We hopen allemaal dat er in ‘Europa’ een manier gevonden wordt om deze bijzondere samenwerking te kunnen voortzetten.

Erasmus+ topervaring in Edinburgh