Kjeld Zwitserloot wint nationale eindronde voor IJSO

AMERSFOORT/DUIVEN – Kjeld Zwitserloot (15 jaar) uit Rosmalen, 3-vwo leerling van het Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel, heeft de nationale eindronde voor de 19e International Junior Scienceolympiad (IJSO) gewonnen. Aan de landelijke eindronde die op 17 juni gehouden is op HAN University of Applied Sciences in Nijmegen deden 25 leerlingen mee: 10 meisjes en 15 jongens, voor het merendeel uit leerjaar 3-havo of 3-vwo.

De top-6 bestond verder uit een tweede plaats voor Ralph de Boer (Lorentz Casimir Lyceum, Eindhoven) en derde werd Imre Bekkering (Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen). Op de vierde plaats: Runa Reuderink (Gemeentelijk Gymnasium Hilversum), op de vijfde plaats: Jochem Kistemaker (Stedelijk Gymnasium, Schiedam) en zesde werd Matthijs Ruiter (Stedelijk Gymnasium, Nijmegen).
De zes winnaars vormen het Nederlandse team dat in december 2022 deelneemt aan de 19e internationale IJSO. Celine Kleijmeer (Murmellius Gymnasium, Alkmaar) werd zevende en is daarmee nationale reserve en bereidt zich samen met de top 6 voor op mogelijke deelname aan de internationale wedstrijd.

Prijsuitreiking; na drie jaar corona gelukkig weer ‘gewoon’ met publiek
Voor de prijsuitreiking was het dit jaar gelukkig weer mogelijk (groot)ouders, familieleden, docenten, toa’s en andere belangstellenden uit te nodigen en daar werd volop gebruik van gemaakt. Voor de 25 toppers was dit ook één van de eerste, zo niet dè eerste, activiteit buiten de eigen school waaraan ze mee mochten doen en dan nog wel met publiek. Kortom de stemming was opperbest.

De prijzen werden uitgereikt door Christien Lokman, programmamanager Sustainable Energy & Environment en lector Industriële Microbiologie aan de HAN. Lokman zei: “Wat een knappe koppen allemaal. Ik ben onder de indruk! Laten we hopen dat een deel gaat bijdragen aan een van de grootste maatschappelijke uitdagingen voor de komende decennia: de energietransitie. We hebben hun slimheid en creativiteit ontzettend nodig”.

Een speciale prijs ging naar de jongste deelnemer, Johan Lathouders van het Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel.