Naar Schotland met Erasmus+

Van 4 tot 11 februari 2023 zijn enkele Beekvliet-leerlingen naar Schotland gegaan in het kader van het Erasmus+ project. Hieronder vind je het verslag van Elise en Benthe.

Van 4 tot 11 februari zijn wij naar Schotland geweest voor het Erasmus+ project. In het kader van duurzaamheid moesten wij een duurzaam product ontwikkelen/ontwerpen, met als doel de consumptie van plastic te verminderen. Want wat doe je bijvoorbeeld met gekochte souvenirtjes? Vaak niet veel en de meeste bestaan voornamelijk uit plastic. We zijn daarom een middag naar het strand gegaan en hebben het strand daar plasticvrij gemaakt. Van dit gevonden plastic hebben we zelf souvenirs gemaakt. Dit deden we op de Napier University. Ook hebben workshops en presentaties gekregen van bedrijven die met recyclen werken. Zij gaven ons veel ideeën om uiteindelijk zelf een duurzaam product te bedenken. Buiten school hebben we ook de rijke historie van Edinburgh verkend, bijvoorbeeld Edinburgh Castle en Arthurs Seat beklommen.

Wij, de Duitse en de Italiaanse leerlingen sliepen bij Schotse gastgezinnen, waarvan hun zoon of dochter ook meededen. Dit was een super leuke ervaring, omdat je in een andere cultuur terecht komt, met hele andere gewoontes. De Schotten zijn aardige en gezellige mensen. Onze hosts hadden ook leuke buitenschoolse activiteiten georganiseerd, zoals een hockeytraining waar wij aan mee mochten doen en typische Schotse dingen proberen en eten om te laten zien hoe het is om daar te wonen. In de avond was er een kampvuur op het strand en we hebben een schoolconcert bij gewoond. Super veel leuke dingen dus!

De week hebben we afgesloten met een avond op school waarbij we een Schotse dans hebben geleerd en haggis hebben gegeten. Wat haggis precies is, moet je maar eens even opzoeken. Bovenal, het was een super leuke ervaring en we hebben veel geleerd!

Namens alle leerlingen die mee gegaan zijn,
Elise von Morgen en Benthe Kuipers