Olympiade-nieuws

Ook dit voorjaar hebben diverse van onze leerlingen deelgenomen aan de olympiade-voorrondes. Omdat er weer diverse bijzondere resultaten behaald zijn, hier een overzichtje.

Een primeur (die jullie waarschijnlijk al voorbij hebben zien komen): voor het eerst won een leerling van Beekvliet een prijs bij de nationale filosofieolympiade: Selma Vollenberg uit klas 5A werd op 25 maart derde met haar essay over de experiencemachine van Robert Nozick. Knap werk van Selma, zeker omdat ze vooral moest concurreren met veel zesdeklassers met meer filosofie-ervaring!

Van 7 t/m 14 juni nemen Lasse Takke (klas 6C) en Kjeld Zwitserloot (klas 4B/5) deel aan de landelijke finale van de scheikundeolympiade. Behorend bij de beste 20 van Nederland krijgen zij dan aan de Universiteit Leiden een week lang colleges en practica op universitair niveau (en allerlei sociale activiteiten) voorgeschoteld om vervolgens in theorie- en practicumtoetsen te bepalen welke vier leerlingen deze zomer Nederland mogen vertegenwoordigen bij de internationale olympiade in Zwisterland. We wensen beide heren – en trouwens ook Piet Mellema, die als begeleider bij de nationale finale betrokken is – veel plezier en succes! In het scholenklassement van de scheikundeolympiade behaalden we dit jaar een zeer eervolle tweede plaats!

Ook op het ‘juniorfront’ erg leuk nieuws: in maart hebben alle derdeklassers meegedaan aan de voorronde van de IJSO, de onderbouw-olympiade in Bi, Na en Sk. Met succes: we hebben als school erg goed gescoord in het klassement om de scholenprijs en Sebas Benes (klas 3A) heeft zich bij de beste 24 van het land geplaatst en mag op vrijdag 16 juni aan de Radboud Universiteit Nijmegen deelnemen aan de finale. Daarin ook een theorie- en een practicumtoets. Als voorbereiding werkt hij  aan enkele practica in het bètalab, begeleid door Kjeld, die als IJSO-winnaar van vorig jaar hem van allerlei goede tips en adviezen kan voorzien. We wensen Sebas ook veel succes. Op 16 juni is de prijsuitreiking: de beste 6 mogen in december naar de internationale IJSO in Thailand. Dan horen we ook op welke plaats in het scholenklassement we zijn geëindigd, dus of we de scholenprijs mee naar huis mogen nemen.

En ook bij andere olympiades hebben er leerlingen bovenmatig goed gepresteerd: Eline Smit (klas 6D) bereikte de tweede ronde van de biologieolympiade (waaraan de 91 beste leerlingen van het land deelnamen), Amy de Krijger (klas 6B) en Kjeld Zwitserloot plaatsten zich voor de tweede ronde van de natuurkundeolympiade (bij de beste 152 leerlingen van Nederland) en diezelfde Kjeld mocht, net als Koen in ’t Hout en Sven van der Leest (beiden klas 4D) deelnemen aan de tweede ronde van de wiskundeolympiade, aan de TU Eindhoven. Koen en Sven behaalden daar allebei een dermate goede score dat zij in september ook aan de derde ronde mogen deelnemen (beste 119 leerlingen van Nederland). Zij hebben inmiddels ook al drie middagen olympiadetraining aan de TU mogen volgen.

Kortom, om Charlotte van Deurzen, de enthousiaste presentatrice van muziekavond Onwijs! te citeren: “Wat een talent!” Onze slimmeriken hebben zich weer prima laten uitdagen door de diverse olympiades, en dat is uiteraard vooral de bedoeling ervan! Nogmaals grote complimenten en felicitaties aan deze toppers en dank aan alle enthousiaste olympiadedeelnemers!