Projectdagen op Gymnasium Beekvliet

28, 29 en 30 november 2022

Eind november werden er géén reguliere lessen gegeven, maar gingen alle leerlingen van Beekvliet aan de slag met uiteenlopende projecten. Leerlingen werken daarmee aan de vaardigheden samenwerken, presenteren, verslagleggen en diverse onderzoeksvaardigheden. In de school waren deze week zeer uiteenlopende dingen te beleven! Voor iedere jaarlaag was er een eigen onderwerp, dat lees je hieronder.

Op maandag bouwden de Intermezzo-leerlingen een kettingreactie. Op dinsdag gingen zij op excursie naar het Philips Museum in Eindhoven. Op woensdagochtend hebben de leerlingen op school de surprise-ochtend gehad en in de middag stond een excursie naar het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch voor WSO op het programma.

imz

Tijdens deze eerste projectdagen van klas 1 gaan de leerlingen aan de slag met legostorytelling. Na een introductie over de bekende klassieke mythes, gingen zij in groepjes een eigen mythe met Lego verbeelden. Deze verhalen werden vervolgens verfilmd en op de laatste dag in de aula aan alle eersteklassers getoond. Bioscoop Blaula is geopend!

lego

bioscoop blaula

Op maandag kregen de leerlingen van klas 2 een workshop over het schrijven van een nieuwsbericht en leerden ze bronnen te beoordelen op inhoud en betrouwbaarheid. Vervolgens mochten ze zelf een nieuwsuitzending samenstellen en produceren. Iedere klas was ook een dag in de Beekvlietboerderij aan het werk met opdrachten rond het thema desinformatie en betrouwbaarheid.

Klas 3 ging op maandag op excursie naar ProDemos in Den Haag. Op dinsdag werkten ze aan het project “Cross your borders”. Tijdens dit project bestuurden ze in groepjes een eigen land in een virtuele wereld. Via creatieve spellen (muziek, film, sport, quiz, …) konden de groepen geld verdienen dat ze konden inzetten om hun land te verbeteren. Ze maken allerlei keuzes, van belastingtarieven tot ministeriebudgetten en van beleidskeuzes tot internationale samenwerking. Woensdag stond in het teken van hun eigen keuzes: ze kregen ter voorbereiding op hun stroomkeuze later dit schooljaar voorlichting over diverse vakken in de bovenbouw en vanuit het decanaat.

CJB

De Maatschappijstroom van klas 4 verdiepte zich in het thema “Wereldorde”, aan de hand van twee recente ontwikkelingen, de Russische invasie in Oekraïne en de dreigende situatie rondom China en Taiwan. De leerlingen schrijven samen een essay over het thema. De aftrap was op maandag in de Beekvlietboerderij. https://www.bd.nl/meierij/de-geschiedenis-herhaalt-zich-merken-beekvlieters-tijdens-expositie-over-gijzelaars~aa238aaf/

Link BD

Klas 4 Natuurstroom onderzocht in het BiNaS-gebouw in groepjes het verband tussen conditie en het te leveren vermogen van leerlingen in de module Sportanalyse. Bij natuurkunde bouwden leerlingen een opstelling om het vermogen te meten wat een leerling levert op een fitnessapparaat. Bij biologie analyseerden ze in- en uitgeademde lucht op de concentraties O2 en CO2 om daaruit een conclusie te kunnen trekken of er verbranding van vet of koolhydraat plaatsvindt. Bij scheikunde worden analyse methoden van de hoeveelheid CO2 in lucht met elkaar vergeleken.

Voor klas 5 stonden deze dagen in het teken van externe oriëntatie: stagelopen in een bedrijf, meelopen met één of meer studenten op een universiteit of hogeschool of een maatschappelijke stage doen. Op deze manier konden de leerlingen medeverantwoordelijkheid nemen voor hun ontwikkeling en het leerproces. Daarbij hoort oriëntatie op hun mogelijke loopbaan en ook maatschappelijk bewustzijn en betrokkenheid. Hiervan maken zij een reflectie in de vorm van een vlog/filmpje/fotoverslag. Tijdens de mentordagen op 8 december geven zij een korte pitch over hun ervaringen.

klas 5

Voor klas 6 was het deze hele week profielweek. Zij hebben zelfstandig aan de uitvoering en afronding van hun profielwerkstuk gewerkt. De eindpresentaties van de profielwerkstukken zijn op dinsdagavond 14 februari.