Terugblik: Een olympisch en succesvol jaar voor Beekvliet

We kijken aan het eind van dit schooljaar terug op een jaar waar de geest van de Olympische Spelen niet alleen voelbaar is op wereldpodia, maar ook binnen de muren van Beekvliet. Dit jaar heeft Beekvliet zichzelf op de kaart gezet als een school waar talent en prestatie hand in hand gaan. Het was een bijzonder vruchtbaar jaar voor onze leerlingen, die schitterden in uiteenlopende (academische) competities.

Beste VWO-school IJSO

Tijdens de International Junior Science Olympiad (IJSO) mocht Beekvliet de scholenprijs voor beste VWO school ontvangen, een eerbetoon aan onze leerlingen, docenten en medewerkers. Emiel de Kleijn, voorzitter van de IJSO, benadrukte het belang van goed onderwijs: "Op alle scholen zitten getalenteerde leerlingen. Van belang is dat docenten en toa’s de leerlingen uitdagen hun talenten in te zetten en het beste eruit te halen. Meedoen aan de olympiades kan een goed hulpmiddel zijn om verborgen talenten naar boven te halen en leerlingen zelfvertrouwen te geven en te laten ervaren waartoe ze in staat zijn.” Deze scholenprijs hebben we gewonnen omdat wij de meeste (klas 3) leerlingen hadden die in de voorronde van de IJSO meer dan 50% van de punten gehaald hebben (en dat is bij een olympiade een heel goede score)!

Olympiade-succes

Beekvliet doet jaarlijks mee aan diverse olympiades, waaronder die voor scheikunde, biologie, aardrijkskunde, sterrenkunde, natuurkunde, filosofie en de sportieve Olympic Moves. Dit jaar leverde dat vele prijzen en mooie ervaringen op:

• Sebas Benes (klas 4) - eervolle vermelding internationale finale IJSO (Bangkok)
  • Kjeld Zwitserloot (klas 5) - winnaar nationale én Europese eindronde EOES, met gemengde scholenteam, winnaar Nationale Scheikunde Olympiade
  • Selma Vollenberg (klas 6) - 3e plaats Nationale Filosofie Olympiade
  • Lucas Duynisveld (klas 3) - winnaar nationale finale IJSO
  • Floris Smit (klas 3) - 6e plaats nationale finale IJSO
  • Fedde Groenevelt (klas 4) - 2e plaats badminton schoolteam finale Olympic Moves
  • Oliver Pullens (klas 4) - 2e plaats badminton schoolteam finale Olympic Moves
  • Charlotte van Deurzen (klas 4) - 2e plaats badminton schoolteam finale Olympic Moves
  • Stephanie Coelho vd Ven (klas 4)- 2e plaats badminton schoolteam finale Olympic Moves

Kansen voor groei en ontwikkeling

We hebben dit jaar zelfs een nieuwe uitdaging omarmd met de toevoeging van de gloednieuwe Internationale Economy Olympiade, die dit jaar voor het eerst in Nederland werd gehouden. Deze uitbreiding toont onze inzet om onze leerlingen voortdurend op alle vakken uit te dagen en nieuwe kansen te bieden voor groei en ontwikkeling. Door deel te nemen aan olympiades, krijgen leerlingen niet alleen de kans om hun academische grenzen te verleggen, maar ook om zelfvertrouwen op te bouwen en te ontdekken wat ze werkelijk kunnen bereiken. Bovendien leggen ze contact met leerlingen van andere scholen tijdens de activiteiten rondom de olympiades. Leerlingen delen hun interesse en passie voor het betreffende vak, waaruit ook nieuwe vriendschappen ontstaan.

Terwijl de wereld haar atleten aanmoedigt tijdens de Olympische Spelen van 2024, kijken wij terug op een jaar waarin onze leerlingen hebben gestraald op internationale academische podia. De olympiades passen dan ook uitstekende bij het motto van Beekvliet, dat wij vol trots en toewijding blijven uitdragen: "Beekvliet brengt je ver, met kennis van jezelf, de ander en de wereld."