Toneelvoorstelling Guerrilla

Op 1 en 3 juni speelden Anne, Charlotte, Pien, Thieme, Sebas, Pleun, Mira, Finn, Melchior, Simeon, Julian, Jonne, Benthe, Fedde, Jens, Maud, Mira, Nino, Pepijn, Sofie en Ties, leerlingen uit klas 2 tot en met 5, de toneelvoorstelling Guerrilla in onze nieuwe (bl)aula.

Dit indrukwekkende stuk, geschreven door onze vaste regisseur Sofie van der Vleuten, vertelde het ontroerende verhaal van het meisje Lora, een middelbare scholiere die bij een psycholoog over zichzelf moet praten omdat ze een 'error in haar hoofd heeft'. Lora's emoties Verdriet, Angst, Woede, Afkeer en Plezier werden verbeeld door vijf acteurs die het ene moment met elkaar om voorrang vochten, terwijl ze het volgende moment prachtig in harmonie met elkaar over het podium dansten. Daarbij wisselde het perspectief van Lora af tussen 'Ik' in het heden, gespeeld door Anne Hoeven, en 'Ik klein' in het verleden, vertolkt door Charlotte van Deurzen. Het publiek zag hoe beide versies van Lora zich staande moesten houden tegenover haar eenheidsworsterige klasgenoten, haar ruziënde ouders, de zwijgzame psycholoog en vooral tegenover Stan, Lora's beste vriend, die er niet meer echt was, maar nog wel rondspookte. En dan ging ook nog uitgerekend nu haar favoriete docent mevrouw Bamfort met vervroegd pensioen.

groep

Met hun twintigste voorstelling voor Beekvliet slaagden regisseurs Sofie en Willem er wederom in bij het publiek zowel een lach als een traan op te roepen. Niet alleen de grappen over gymnasiasten ('gemiddeld sporten wij hockey', 'ik ben er vandoor, even bitcoins kopen') troffen doel, maar ook het aangrijpende afscheid van boezemvriend Stan raakte menig bezoeker recht in het hart. Een handelsmerk van de regisseurs is spelen op hoge energie, en wat dat betreft deden de acteurs niet voor elkaar onder; hier stond een hechte groep gedreven spelers op het podium, waar iedereen een eigen glansmomentje had. Daarbij moet zeker het prachtig door Sofie Oor en Mira van Oostveen met gitaar en zang uitgevoerde muzikale intermezzo worden genoemd.

De opvoering van Guerilla was om meerdere redenen bijzonder. Na twee jaren zonder voorstelling, waarin wel werd gerepeteerd maar corona telkens roet in het eten gooide, dreigde het dit jaar door het uitvallen van repetities tijdens de winterlockdown bijna weer mis te gaan. Gelukkig lukte het net op tijd om de nieuwe aula in gereedheid te brengen voor de voorstellingen, waardoor er iets meer ruimte in het repetitieschema kwam (want oorspronkelijk stond de uitvoering enkele weken eerder gepland in Den Durpsherd). Daarmee was het niet alleen de eerste voorstelling sinds drie jaren, maar ook de eerste voorstelling in de (bl)aula. Dat was spannend, want we wisten bijvoorbeeld niet precies hoeveel publiek in deze zaal zou passen, hoe het zitten op de trappen zou bevallen, hoe de akoestiek zou zijn en meer van dat soort toch wel belangrijke dingen. Gelukkig kwam het allemaal goed; de aula doorstond de vuurdoop moeiteloos. Dat was niet in de laatste plaats te danken aan onze kersverse techniekcommissie, bestaande uit Lars, Jarno, Lucas en Roan die onder begeleiding van oud-leerling Jeroen van Riel en theatertechnicus Rens van Dijk de aula van toneellicht en geluid voorzagen.

Dank aan alle leerlingen en medewerkers die deze productie mogelijk maakten. We kijken alweer uit naar de volgende voorstelling: op donderdag 23 juni om 17.00 uur speelt in de aula het brugklastoneel. Houd voor meer informatie onze website in de gaten.

anne en charlotte