Olympiade-nieuws: planning komende weken en leuke resultaten!

Het olympiadeseizoen breekt weer aan. Hieronder wat informatie over recente (erg leuke!) resultaten van de eerste olympiades, daarna de planning van de olympiades voor de komende tijd.

Mooie resultaten bij Klassieke Olympiaden en EOES

Dit jaar hebben enkele zesdeklassers deelgenomen aan de Klassieke Olympiaden (op initiatief van Jessie, zelf in een ‘ver’ verleden winnaar van de voorloper hiervan, die toen nog ‘Nationale Vertaalwedstrijd’ heette). En meteen met succes: Marin van Gerven, Selma Vollenberg en Séline Witlox (klas 5, maar Grieks al in klas 6) hebben zich geplaatst voor de tweede ronde voor Grieks. En Séline zelfs ook voor de tweede ronde voor Latijn! Proficiat aan deze drie! In januari gaan zij deelnemen aan de tweede ronde, de strijd om de finaleplaatsen.

Bij de practicumolympiade EOES (European Olympiad in Experimental Sciences) voor klas 4 en 5 heeft Kjeld Zwitserloot (klas 5) zich met zijn team geplaatst voor de finaleronde door tweede te worden in de voorronde op de Universiteit Utrecht. Kjeld heeft een team gevormd met twee van zijn IJSO-olympiadevrienden van andere scholen (Robert Stepanyan van het Trevianum in Sittard en Jochem Kistemaker van het Stedelijk Gym Schiedam). Eind januari doet het team mee aan de nationale finale aan de HAN in Nijmegen.

Sebas Benes (klas 4) is deze dagen in Bangkok, Thailand voor de Internationale Junior Science Olympiad (IJSO), na zijn vierde plek vorig jaar bij de nationale finale. We zijn benieuwd naar zijn ervaringen bij terugkomst!

Voorrondes olympiades komende weken
Komende weken zijn er weer voorrondes van diverse olympiades. Hieronder staat een overzicht van de data en tijden waarop deze plaatsvinden. Op die momenten zullen derhalve de deelnemende leerlingen niet in de reguliere lessen zijn. Bij elke olympiade publiceren we tijdig een lijstje met namen van de deelnemers op het prikbord in de personeelskamer.
Wellicht zetten de roostermakers enkelen van jullie als surveillant in. In dat geval krijg je het materiaal en een eventuele instructie van de hieronder genoemde ‘organisator’ van de desbetreffende olympiade. Alvast bedankt voor jullie medewerking!
We wensen onze fanatieke leerlingen alvast veel plezier met deze uitdagingen!

DatumVakKlas
Di 12 dec.Biologie*5 en 6
Do 25 jan.Scheikunde*5 en 6
Ma 29 jan.Wiskunde3, 4 en 5
Wo 31 jan.Aardrijkskunde*5 en 6
Do 1 feb.Natuurkunde5 en 6

* Alle zesdeklassers (met het vak in hun pakket) nemen deel aan de olympiades voor Bi, Sk en Ak. Vijfdeklassers kunnen op vrijwillige basis deelnemen.