Winy Maas transformeert Beekvliet

De gevel van de uitbreiding wordt verrijkt met een panoramisch werk van beeldend kunstenaar Ian Kirkpatrick die de geschiedenis van de school en zijn verbintenis met de wereld erbuiten symboliseert.

Het eeuwenoude, katholiek categoraal Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel kent een lange geschiedenis: begonnen als een seminarie voor priesters, diende het in de Tweede Wereldoorlog als gijzelaarskamp voor politiek geëngageerde Nederlanders. In de jaren zeventig werd een nieuw pand aan de overkant van de straat betrokken en veranderde de school in een gymnasium nieuwe stijl. In 2016 wonnen MVRDV en Van Boven Architecten de competitie om het pand te renoveren.

Het uitgangspunt was om de middelbare school een facelift te geven en het gebouw qua duurzaamheid weer van deze tijd te maken, onder meer door de levensduur te verlengen. Tegelijkertijd was de opdracht om meer ruimte te creëren voor zowel de reguliere schoolactiviteiten als extra kunst- en cultuurfaciliteiten.

aula

Het ontwerp bestaat voor een groot deel uit de renovatie van het bestaande gebouw. Zo ontstaat voor de leerlingen een uitdagende en prikkelende leeromgeving en wordt ruimte geboden aan ontmoetingen en interactie. Daarnaast moest een nieuwe aula worden toegevoegd aan de voorzijde van het gebouw. Met het verlengen en omlaag brengen van de eerdere dakopbouw is de interne circulatie van de school in één vloeiende beweging sluitend gemaakt, een referentie aan het ‘Beekvliet Stroomt’-motto van de school. In de nieuwbouw bevindt zich een grotere aula, compleet met tribunetrap, keuken en flexibel podium. De hoofdingang blijft op dezelfde plaats als voor de verbouwing, met als enige verschil dat deze nu onder de nieuwbouw komt te liggen.

Lees het hele artikel op www.hetklaverblad.nl.