Erasmus focust op duurzaamheid met workshops

Leerlingen uit klas 5 en 6, die, samen met leerlingen van scholen uit Duitsland, Schotland en Italië, deelnemen aan het Erasmusproject “Reframing perspectives on Sustainability”, hebben op 28 maart hun medeleerlingen in het kader van dit project op sleeptouw genomen rond het thema duurzaamheid.

Het doel was om, naast het delen van hun eigen ervaringen binnen het project, hen niet alleen te vertellen hoe belangrijk duurzaam gedrag is voor de toekomst van ons allemaal, maar juist ook om hen te inspireren om creatief te zijn in het zoeken naar mogelijkheden om zelf een bijdrage te leveren aan die toekomst, onder het motto “verandering begint bij jezelf!”

Zij organiseerden hiertoe een drietal workshops. Tijdens een bezoek aan de Fungi Factory (Utrecht) in juni vorig jaar hadden ze kunnen zien hoe koffiedik, dat je na het koffiezetten normaal zou weggooien, werd hergebruikt om paddenstoelen op te kweken. Een van de workshops richtte zich op een andere vorm van hergebruik: koffiedik als basis voor een handscrub. Leerlingen konden hun eigen handscrub maken. In een tweede workshop werd afvalmateriaal gebruikt om een kunstwerk te creëren. De derde workshop richtte zich op het uitdragen van de “duurzaamheidsboodschap” en daagde de medeleerlingen uit om slogans te bedenken rondom het thema duurzaamheid, die duurzaam gedrag kunnen bevorderen.

Vele leerlingen hebben hun creativiteit de vrije loop gelaten en zich op hun eigen manier tijdens de workshops beziggehouden met duurzaamheid. Op die manier werd aandacht gevestigd op dit belangrijke thema en werden leerlingen geprikkeld zich af te vragen op welke manier zij zelf een rol kunnen spelen bij het vormgeven aan een duurzame wereld, voor henzelf en voor hun medemens. En hun zelf gemaakte producten mochten natuurlijk ook mee naar huis, zodat zij ook thuis hierover verder konden praten.

Het was een inspirerende dag, voor zowel de organiserende als de deelnemende leerlingen en, zoals een van de leerlingen opmerkte: “Het is onze toekomst en het is belangrijk dat we daarvoor ook zelf de verantwoordelijkheid nemen, ook nu al”.

Voor meer informatie over dit Erasmusproject, zie ook:

https://gymnasiumbeekvliet.nl/erasmusplus/reframingperspectives en https://erasmusreframing.wordpress.com/

Erasmus workshop: samen aan de slag voor duurzaamheid